تاریخ 1398/01/28         ساعت 11:15:52     گروه خبری ستادی

به گزارش دفتر روابط عمومی و همکاری های بین الملل، ارزیابی عملکرد جایزه دولت الکترونیک با حضور معاون فناوری اطلاعات و امار جمعیتی، مدیران کل ارزیابی عملکرد و بازرسی و پاسخگویی به شکایات، نگهداری و مهندسی عملیات، دفتر اَمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت، دفتر نوسازی و تحول اداری، روابط عمومی و همکاری های بین الملل، کارشناسان ارشد حوزه های مختلف ،کارشناسان ارشد آی تی سازمان و نمایندگان و تیم ارشد ارزیابی جایزه دولت الکترونیک اعزامی از سازمان اداری و استخدامی کشور در سازمان ثبت احوال کشور برگزار شد.

در آیین افتتاح این مراسم مدیرکل نگهداری و مهندسی عملیات ضمن معرفی و بیان اهداف سازمان گفت: ثبت احوال سازمانی است که دارای یک قرن سابقه می باشد و داری سه ماموریت مهم ، ثبت وقایع حیاتی چهارکانه و ثبت نشانی، اتقان اسناد هویتی ایرانیان، تولید و انتشار آمار جمعیتی و تحولات جمعیتی و مهاجرت است.

حسین لطفی اظهار کرد: در گذشته دریافت خدمات هویتی متمرکز نبود و اسناد هویتی در ثبت احوال های سراسر کشور بایگانی میشد بدین منظور ثبت احوال برای تسهیل و تکریم مراجعان خود اقدام به آرشیو الکترونیکی اسناد هویتی مردم کرد و امروز بالغ بر 110 میلیون سند هویتی اعم از زنده و فوت شده در این پایگاه موجود است.

وی تصریح کرد: امروز خدمات هویتی به صورت مکان محور ارائه می گردد.

مدیرکل نگهداری و مهندسی عملیات با بیان اینکه هر ایرانی دارای یک شماره ملی مختص به خود می باشد گفت: از سال 86 قانون الزام شماره ملی به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد و دستگاه ها موظف بودند بر اساس شماره ملی به افراد خدمات ارائه دهند.

لطفی افزود: از سال 91 طرح کارت هوشمند ملی آغاز شد و تا امروز بالغ بر 50 میلیون نفر درخواست کارت هوشمند ملی داده اند که بیش از 45 میلیون نفر از آنها کارت خود را دریافت کرده اند.

وی از دیگر اقدامات سازمان را صدور شناسنامه مکانیزه مبتنی بر پایگاه اطلاعات جمعیت عنوان کرد و گفت: با این شناسنامه ها ضریب امنیتی بالایی دارند و غیرقابل جعل هستند.

مدیرکل نگهداری و مهندسی عملیات بیش از 200 دستگاه اجرایی دولتی در 200 هزار نقطه از کشور به پایگاه اطلاعاتی جمعیت سازمان ثبت احوال به صورت بر خط متصل هستند و خدمات دریافت می کنند.

لطفی با اشاره به اینکه حذف کپی اسناد هویتی، استعلام و شناسایی هویت در فضای مجازی از برنامه های آینده سازمان است گفت: پایلوت حدف کپی از دوسال قبل آغاز شده است.

وی تصریح کرد: در حوزه هویت در فضای مجازی نیز برخی از بانکها از این فضا در حال بهره برداری هستند و در حوزه قضایی و سلامت نیز درخواست در این زمینه برای ما ارسال شده است.

مدیرکل نگهداری و مهندسی عملیات گفت: نزدیک به سه سال است که کاربران سازمانی برای ورود به سامانه های مهم از یوزر و پسورد استفاده نمی کنند و برای ورود به این سامانه ها از کارت هوشمند ملی و اثر انگشت خود استفده می کنند.

وی همچنین در خصوص ثبت تغییر اعلام نشانی که از پارسال به ثبت احوال تکلیف شده است گفت: مردم موظف هستند ظرف بیست روز بعد از جابجایی آدرس جدید خود را در سامانه تغییر نشانی ثبت احوال وارد کنند و در مقابل ما نیز موظف هستیم این اطلاعات را دراختیار دستگاه ها قرار دهیم تا بر اساس این آدرس به مردم خدمات ارائه دهند.

در ادامه محمدباقر عباسی نیز با بیان اینکه ثبت احوال در ایران دارای ویژگی های منحصر به فردی است گفت: ثبت احوال در ایران با سایر کشور ها متفاوت است .

محمدرضا فخاریه مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری نیز با تاکید بر اینکه توسعه دولت الکترونیک در تمام چشم اندازهای سازمان درنظر گرفته شده است، گفت: هدف از این کار خدمت رسانی سریعتر و دقیق تر به مردم است.

همچنین خسروی مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و بازرسی و پاسخگویی به شکایات با بیان اینکه اقدامات خوب و شایسته ای در ثبت احوال صورت گرفته است گفت: ثبت احوال یکی از سازمان های پیشرو در بحث دولت الکترونیک بوده و بدین منظور از همان ابتدا صدور کارت هوشمند ملی در دستور کار سازمان قرار گرفت.

یزدان خسروی افزود: در گذشته استانها برای ارائه عملکرد خود مجبور به سفر به ستاد بودند اما امروز با راه اندازی سامانه ای که توسط بخش فناوری ایجاد شده است، استانها مستندات خود را در سامانه بارگذاری و مسئولین مربوطه در ستاد، آنها را مورد ارزیابی قرار می دهند.

در بخش پایانی افتتاحیه سرتیم ارزیابی جایزه دولت الکترونیک هدف از این برنامه را پیشرفت و ورود به فضای رقابیتی، شناخت نقاط قوت و ضعف سازمان و یادگیری سازمان عنوان کرد.

وی افزود: این ارزیابی بر اساس پنج معیار و بر مبنای یک منطق انجام می شود.

در اختتامیه ارزیابی عملکرد جایزه دولت الکترونیک، سرارزیاب ضمن تشکر از زحمات سازمان ثبت احوال و اظهارنامه ای که به خوبی تهیه شده بود، توضیحات مختصری در خصوص روند ارزیابی، ارتقاء سطح مدیریتی، ارتقاء سطح عملیاتی، بهتر شدن اظهارنامه های سال های آتی و نحوه ی پرزنت بیان کرد.

در پایان مراسم نیز مدیرکل نگهداری و مهندسی عملیات ضمن تشکر از گروه ارزیابی اظهار امیدواری کرد: بازخورد بررسی های انجام شده به سازمان منتقل شود چراکه ثبت احوال با آحاد جامعه سروکار دارد و یک تغییر کوچک می تواند آثار بزرگی به همراه داشته باشد.

 
 
 
نظرات کاربران
نظر شما
لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید