|
|
|
|
« بسمه تعالی »
|
|
چون
سخن از ثبت احوال می آید که هویت و تحولات حیاتی افراد را در بر می گیرد
ایجاب می کند که نحوه شناسائی افراد را قبل از تشکیل این سازمان باختصار
بررسی نماییم . اهمیتی که در جوامع مختلف به مذهب داده می شد باعث گردیده
بود که در مورد ثبت وقایع مذهب نقش مهمی را ایفا کند چنانچه در کشورهای
مسیحی ، کلیسا این وظیفه را انجام میداده است و موارد مثل ( غسل تعمید برای
ولادت ، مراسم ازدواج و آخرین اعتراف هنگام مرگ ) در دفاتری که مخصوص
کلیسای هر منطقه بود ثبت می گردید ، در ایران نیز با کمی جستجو می توانیم
قرآن هائی پیدا کنیم که پشت آنها ولادت فرزندان خانواده ثبت شده ، یا سنگ
قبرهایی که روز مرگ با ذکر تاریخ ماه و سال در روی آنها حک شده است .
گسترش
جوامع و تدوین قوانینی که تعیین تشخیص حقوق افراد را چه از نظر داخلی و چه
از نظر خارجی در بر می گرفت لزوم ایجاد چنین سازمان و تشکیلاتی را برای
ثبت وقایع ایجاب می کرد . ثبت وقایع در کشورهای اروپائی تقریباً از قرن
نوزدهم شروع شده و از همین زمان هم جنبه حقوقی پیدا کرد .
در
ایران با توجه به توسعه اقتصادی و بالا رفتن سطح فرهنگ به تدریج این نیاز
محسوس گردید بهمین جهت فروردین سال 1295 نخستین گام در این راه برداشته شد و
تصویب نامه ای مشتمل بر 41 ماده به تصویب هیئت وزیران رسید که مقدمات
اجرای آن از اول مهرماه 1297 فراهم گردید و اداره ای بنام اداره سجل احوال
در وزارت ( داخله کشور ) تأسیس شد و از روز شانزدهم آذرماه همان سال
مأمورین بلدیه ( شهرداری ) تهران شروع به توزیع شناسنامه های یکبرگی در بین
ساکنین شهر تهران نمودند در تاریخ 14/3/1304 قانون سجل احوال مشتمل بر 35
ماده به تصویب مجلس رسید به موجب این قانون مقرر گردید که کلیه اتباع
ایرانی چه در داخل و چه در خارج از کشور باید دارای شناسنامه باشند و این
امر باعث گردید که دامنه عملیات اداره سجل احوال که حدود هفت سال فقط در
تهران دائر بود به شهرستانها گسترش یابد و در نتیجه توزیع شناسنامه در میان
تمام افراد کشور شروع گردید . لیکن قانون فوق به موجب قانون بیستم مرداد
1307 که مشتمل بر 16 ماده است فسخ گردید . در این قانون اهداف اساسی از
تشکیل اداره صورت عمل به خود گرفته و چون دو وظیفه ثبت وقایع و جمع آوری
آمارهای مختلف به این اداره محول گردیده بود از این جهت نام آن اداره به
اداره احصائیه و سجل احوال کل مملکتی تغییر پیدا کرده بود .
از سال 1307 تاکنون قوانین ثبت احوال بعلت عدم تناسب با گسترش جامعه و نیازهای ناشی از این پیشرفت چندین بار اصلاح گردید .
در
سال 1337 قسمت آمار از ثبت احوال جدا گردید و خود تحت عنوان اداره کل آمار
عمومی شروع به فعالیت کرد که به موجب مصوبه بعدی در سال 1344 بنام مرکز
آمار ایران شناخته شد .
عناوین سازمان ثبت احوال کشور از بدو تأسیس تاکنون بدین صورت است .
|
1- اداره سجل احوال 1/7/1297
|
2- اداره احصائیه و سجل احوال کل مملکتی 20/5/1307
|
3- اداره کل آمار و ثبت احوال 1315
|
4- اداره کل ثبت احوال 1337
|
5- ثبت احوال کل کشور 29/2/1352
|
6- سازمان ثبت احوال کشور 29/12/1352
|
|
اما
در شهرستان مشهد تشکیلات سازمان ثبت احوال کشور در تاریخ 12/5/1306 تحت
عنوان اداره آمار و ثبت احوال شهرستان مشهد شروع به کار نمود و بدنبال آن
در سالهای بعد در سایر شهرستانها استان خراسان نسبت به تأسیس اداره اقدام
نمودند .
در
سال 1341 عنوان تشکیلاتی ادارات ثبت احوال خراسان در مشهد ابلاغ شد و در
سال 54 این عنوان به اداره کل ثبت احوال خراسان تغییر پیدا کرد .
رؤسا و مدیران از ابتدا تأسیس این اداره کل بدین شرح است .
1- آقای عباس برهان حاتمی
|
2- آقای مستوفیان
|
3- آقای مهدوی
|
4- آقای کامران
|
5- آقای صلاحی
|
6- آقای غلامعلی لک
|
7- آقای فنائی
|
8- آقای اسماعیل راد
|
9- آقای پروین
|
10- آقای اسماعیل راد
|
11- آقای مصطفی کاظمی
|
12- آقای ابراهیم توفیقی
|
13- آقای محمد مهدی رشیدی
|
14- آقای وجه ا... خدمتگزار
|
15- آقای سید احمد قشمی
|
16- آقای رضا عبدالهی
|
17- آقای سید حسین نیری
|
|
مشخصات مدیران کل ثبت احوال خراسان رضوی از ابتدای سال 1358 تاکنون |
ردیف |
نام و نام خانوادگی |
دوره تصدی |
مدت |
آخرین مقطع تحصیلی در شروع تصدی |
رشته تحصیلی |
سابقه قبلی در همین دستگاه |
سن در ابتدای انتصاب |
بومی یا غیربومی |
عکس |
از تاریخ |
تا تاریخ |
( ماه) |
مدیریت |
کارشناسی |
1 |
ابراهیم توفیقی |
1/1/58 |
31/3/59 |
15 |
لیسانس |
علوم اجتماعی |
* |
|
45 سال |
غیربومی |
|
2 |
محمد مهدی رشیدی |
1/4/59 |
5/5/71 |
145 |
لیسانس |
تاریخ |
* |
* |
33 سال |
بومی |
 |
3 |
وجه ا... خدمتگزار |
6/5/71 |
30/9/77 |
77 |
فوق لیسانس |
مدیریت دولتی |
- |
- |
33 |
بومی |
|
4 |
سید احمد قشمی |
1/10/77 |
27/6/84 |
80 |
فوق لیسانس |
مدیریت دولتی |
* |
|
41 |
غیربومی |
 |
5 |
رضا عبدالهی |
28/6/84 |
4/3/87 |
32 |
فوق لیسانس |
مدیریت دولتی |
* |
|
54 |
غیر بومی |
 |
6 |
سید حسین نیری |
5/3/87 |
تاکنون |
|
لیسانس |
علوم اجتماعی |
* |
* |
51 |
بومی |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|