دوشنبه 13 مرداد 1399   
 
مدیریت محتوا
 

 حقوق و تکالیف ثبت احوال در قبال مراجعین

 

* زمینه سازی بستر مناسب ارائه خدمات به شهروندان بدون هرگونه تبعیض و بر اساس موازین قانونی در حداقل زمان

* صیانت از حقوق اساسی و حریم خصوصی شهروندان

* بهره مند نمودن تمامی شهروندان از کرامت انسانی و تمامی مزایای پیش‌بینی‌شده در قوانین و مقررات به نحو یکسان

* ممانعت از اعمال هرگونه تبعیض ناروا در برخورداری شهروندان از خدمات ارائه شده و محرومیت از حقوق شهروندی

* مصون سازی شهروندان از هرگونه اهانت و توهین توسط کارکنان و فراهم سازی امکان شکایت و پیگیری در اسرع وقت

* فراهم نمودن امکان شکایت بصورت غیرقضائی برای شهروندانی که حقوق و منافع مشروع آنها تحت تاثیر اقدامات خلاف موازین قانونی قرار گرفته است

* مدیران و کارکنان باید در روابط خود با شهروندان پاسخگو و قابل‌دسترس باشند و چنانچه درخواستی را رد کنند باید حسب تقاضا، به‌صورت مکتوب پاسخ داده و حداکثر راهنمایی لازم را در چارچوب صلاحیت‌های خود ارائه نمایند.

* ترویج و گسترش فرهنگ انتقاد پذیزی ،تحمل و مدارا در بین کارکنان

* ایجاد امنیت سایبری در حراست از اطلاعات شخصی و خصوصی شهروندان

* فراهم نمودن تسهیلات لازم به منظور اخذ گزارشات مردمی بصورت محرمانه مبنی بر تخلف کارکنان

* فراهم نمودن محیطی آرام به لحاظ روانی برای شهروندان و برخورداری ایشان از امکانات مناسب اداری

* ایجاد تسهیلات مناسب به منظور برخورداری خانواده معظم شهداء ،جانبازان و ایثارگران در صورت تقاضای دریافت خدمت

* اطلاع رسانی به شهروندان از نحوه ارائه خدمات و همچنین مراحل فرآنید انجام امور مربوط به ایشان

 
 

 

 حقوق و تکالیف مراجعین (صاحبان اسناد هویتی)
 
 

* شناسنامه و کارت شناسایی ملی و سایر مدارک ثبت احوال از اسناد رسمی محسوب می شوند بنابراین هرگونه تغییر یا تحریف یا جعل در آنها موجب مجازات های مقرر در قانون خواهد بود. بنابراین چنانچه مدارک فعلی با مدارک قبلی شما مغایرتی داشته باشد در اسرع وقت به اداره محل سکونت خود مراجعه و موضوع را اطلاع دهید و از دست بردن در مدارک جداً خودداری فرمائید.             
* برابر قانون مجازات اسلامی عکس گرفتن از کارت شناسایی، اوراق هویت شخصی و مدارک دولتی و عمومی و سایر مدارک مشابه در صورتی که موجب اشتباه با اصل شود و ممهور به مهر یا علامتی نباشد که حاکی از رونوشت یا عکس باشد جعل محسوب می شود.
* شناسنامه و کارت شناسایی ملی سند هویت و تابعیت هر فرد ایرانی است لذا از ودیعه گذاشتن آن نزد سایر اشخاص جداً خودداری فرمائید. موارد متعددی سوء استفاده ودیعه گیرندگان از مدارک شناسایی دیگران مشاهده شده است.               
* ضرب مهر در شناسنامه ها جزء از سوی اشخاص مجاز مذکور در قانون ثبت احوال ممنوع است. دقت فرمائید چنانچه اشخاص حقیقی یا حقوقی قصد ضرب مهر در شناسنامه شما را داشته باشند حتماً قبلاً مستندات قانونی آنها را مطالبه کنید.              
* چنانچه به دلیل اعلام مفقودی شناسنامه، المثنی دریافت داشته اید و سپس آن را پیدا کردید در اسرع وقت به اداره ثبت احوال محل مراجعه و شناسنامه را تحویل دهید، چون شناسنامه سابق شما در مدارک ثبت احوال فاقد اعتبار است و در صورت استفاده مجدد به عنوان استفاده از شناسنامه فاقد اعتبار تحت پیگرد قانونی قرار خواهید گرفت.        
* شناسنامه
و کارت شناسایی و سایر مدارک هویتی خود را در مکانی امن و مطمئن نگهداری فرمائید.             
* چنانچه به اصل شناسنامه یا کارت شناسایی ملی نیاز داشتید و آن را پیدا نگردید سعی نکنید در کوتاه ترین زمان المثنی آن را دریافت کنید بلکه پس از آنکه از عدم پیدایش آن کاملاً مطمئن شدید تقاضای صدور المثنی بنمائید            
* اگر شناسنامه یا کارت شناسایی ملی شما به دلیل آب خوردگی، رطوبت، ریختن مواد شیمیایی و مانند آنها مستعمل یا ناخوانا شد در اسرع وقت به اداره ثبت احوال محل سکونت مراجعه و درخواست تعویض نمائید. مراجعی مانند گذرنامه، دفاتر اسناد رسمی به صاحبان اینگونه شناسنامه ها خدماتی ارائه نمی کنند.              
* اگر در شناسنامه شما تغییراتی ایجاد شد که با کارت شناسایی مغایرت داشته باشد حتماً در موقع دریافت شناسنامه جدید تقاضا کنید کارت شناسایی شما اصلاح شود.   
* در صورتی که نشانی شما تغییر کرد مراتب را به ادارات ثبت احوال یا پست اطلاع دهید.    
* شناسنامه باید در 15 سالگی عکسدار شود پدر و مادر برای فرزندان بین 18- 15 سال و یا خود افراد بالای پانزده سال می توانند تقاضا کنند شناسنامه آنها عکسدار شود.

* پرهیز از هرگونه توهین به کارکنان و پیگیری موضوع مورد شکایت از طریق مبادی ذیربط

* صبر و خویشتنداری در فرآیند ارائه خدمت بر اساس زمانبدی تعیین شده

 

برگشت به صفحه اصلی