تاریخ 1397/04/26         ساعت 08:23:41     گروه خبری ستادی

همایش یکروزه مدیران کل حوزه ستادی و استانی سازمان ثبت احوال در سال جاری با هدف تبیین برنامه های اجرایی سال 97و گزارش عملکرد سال 96برگزار شد.

به گزارش دفتر روابط عمومی و همکاری های بین الملل، این همایش به ریاست معاون وزیر کشور و رییس سازمان و با حضور، معاونین، مشاورین ، مدیران کل ستادی و استانی برگزار شد.

رییس سازمان ثبت احوال کشور با تبریک هفته کرامت و روز دختران گفت: از این یزرگوار احادیث معدودی برجای مانده است که چهار مورد از آنها حول محور ولایت است و دیگری حدیثی مبنی بر اینکه برای هر چیزی دارویی وجود دارد و داروی گناهان استغفار است که این حدیث برگرفته از قرآن می باشد .

حمید درخشان نیا با بیان اینکه امروز کشور در شرایط حساس قرار دارد و دشمن با تمام امکانات و برنامه در مقابل جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و جنگ اقتصادی را آغاز کرده و با تکبر و خودخواهی، تمام تعهدات بین المللی خود را زیرپا گذاشته گفت: با توجه به اینکه تقریبا 100درصد مردم با سازمان ثبت احوال و خدمات ما ارتباط دارند، لذا نحوه ی برخورد ما با این قضیه برای ما اهمیت زیادی دارد و باید بتوانیم سربلند و با موفقیت از این مرحله سخت عبور کنیم که این مهم در گروی برخورد مناسب و شایسته مدیران و کارکنان با مردم و تسهیل در امور آنان است.

وی همچنین بر برنامه اجرایی تاکید کرد و گفت: سال 96 برای سازمان بسیار موفقیت آمیز بود و اکثر مدیران در جشنواره های برگزار شده موفقیت های چشمگیری را به دست آوردند که قابل تقدیر است.

رییس سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه در حوزه کارت هوشمند ملی عددی که محقق شد باور نکردنی بود و جهش بزرگی در تحقق برنامه صورت گرفت اظهار امیدواری کرد: امسال نیز با هم پیمانی، همدلی و ایمان به خداوند متعال بتوانیم برنامه و اهدافی را که در نظر داریم به بهترین شکل ممکن انجام دهیم.

درخشان نیا سپس بر مدیریت مصرف منابع از جمله آب و برق در ادارات تاکید کرد و گفت: وزارت کشور و سازمان های تابعه در این زمینه بسیار خوب عمل کرده اند و مدیران ثبت احوال نیز توجه به این مهم را جزء اولویتهای اصلی خود قرار دهند.

در ادامه ناصر صامعی معاون برنامه ریزی، مدیریت و توسعه منابع سازمان طی سحنانی اظهار داشت: افرادی که داری برنامه هستند همیشه برای آنهایی که فاقد برنامه هستند تصمیم خواهند گرفت، درواقع آنهایی که برنامه ندارند مجری منویات کسانی هستند که دارای برنامه می باشند. خوشبختانه سازمان ما دارای برنامه مدون است که سالانه آن را اجرا می کند و هرسال بایستی بهتر از سال قبل عمل کند.

محمد رضا فخاریه، مدیر کل دفتر نوسازی و تحول اداری نیز در خصوص برنامه راهبردی و بیانیه ماموریت سازمان، چشم انداز، اهداف کلان، مقایسه سیاست و ضوابط سالهای 96 و 97 و مقایسه برنامه اجرایی ستاد و سازمان در سالهای 95،96 و 97 مطالبی را ارائه کرد.

در ادامه حمید پارسایی، معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور نیز با اشاره به چهار ماموریت اصلی سازمان گفت: به زودی ثبت واقعه ولادت و فوت نیز همانند اعلامیه های ازدواج و طلاق به صورت الکترونیکی تنظیم خواهد شد.

حمید پارسایی با بیان اینکه ثبت وقایع حیاتی چهارگانه یکی از ماموریتهای اصلی سازمان است که در طول زمان شکل آن تغییر کرده است، گفت: ثبت نشانی افراد جزء ماموریتهای ثبت احوال نبوده ولی در سال 76 طبق قانون، الزام ثبت نشانی جزء ماموریتهای اصلی سازمان قرار گرفته است.

وی همچنین در خصوص کارت هوشمند ملی و ثبت اثر انگشت و زوج کلید امضاء در تراشه کارت که از مزایای این کارت بشمار می رود مطالب مبسوطی را بیان نمود.

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی با بیان اینکه بر اساس قانون، پایگاه اطلاعات جمعیت کشور به وجود آمده است گفت: با ثبت کد پستی ما می توانیم آمار مکان محور به مسئولین ارائه دهیم.

پارسایی با بیان اینکه پایگاه اطلاعات جمعیت سازمان ثبت احوال نقش مهمی دارد گفت: روزانه یک الی دو میلیون استعلام از پایگاه اطلاعات جمعیت سازمان صورت می گیرد.

وی افزود: در نظر داریم در صدمین سال تاسیس سازمان ثبت احوال، بحث بهره برداری از کارت هوشمند ملی عملیاتی شود.هرچند که در حال حاضر نیز به صورت پایلوت در طرحی مشترک با بانک ملت در حال انجام است.

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی همچنین بر نظارت بر دفاتر پیشخوان دولت به صورت حضوری، فیزیکی و آموزشهای کاربران تاکید کرد.

پارسایی افزود: دو حوزه اسناد هویتی و فناوری اطلاعات جدا از هم نیستند و در هم تنیده هستند و همکاری و هم سنگر بودن این دو بسیار مهم است.

سپس معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور با بیان ماموریتهای ذاتی ثبت احوال به استفاده ی هرچه بییشتر شبکه اعلام در ثبت وقایع تاکید کرد و گفت: 38 درصد ولادتها از طریق مامورهای مستقر در بیمارستانها و 60درصد نیز از طریق شبکه، اعلام ثبت شده است.

سیف الله ابوترابی همچنین در خصوص نام، برش استانی نظارت و عملکرد تغییر نام، عملکرد کمیته مشورتی نام در سال گذشته، عملکرد ثبت وفات و ازدواج، اسناد راکد، افراد دو تابعیتی، دفاتر پیشخوان دولت، ایستگاه های ثبت نام کارت هوشمند ملی و نظارت بر دفاتر پیشخوان دولت و با بازدید های دوره ای و بازنگری دستورالعمل ها و بخش نامه ها مطالبی را عنوان کرد.

وی همچین هزینه کارت هوشمند ملی را حداکثر 9 هزار تومان برای ثبت نام، 2هزار تومان برای تحویل و 20 هزار تومان برای واریز به خزانه دولت که در مجموع 31 هزار تومان می شود اعلام کرد و گفت: این قیمت نسبت به سال گذشته تغییر نکرده و دریافت بیش از این مبلغ از مردم خلاف قانون است.

اسدالله پارسامهر مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور نیز در خصوص ضریب بالای امنیت اسناد هویتی، تعبیه حسگر و سنسور در کلیه ادارات، تایید صلاحیت کاربران، اصلاح فرایندها، صدور دستورالعمل ها و اصلاح آنها، استانداردسازی درج تغییرات در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور، درج مرجع صادر کننده ی مجور تغییر، شناسنامه و نظارت و پایش مطالبی را بیان کرد.

بهمن مشایخی مدیر کل امور هویتی ایرانیان خارج از کشور سازمان ثبت احوال نیز در خصوص گواهی تجرد، تنظیم اسناد ولادت و فوت اتباع خارجی در گواهی های نمونه جدید، اهمیت خدمت رسانی به هموطنان خارج از کشور و درخواست های واصله از اداره تابعیت سخنانی را ایراد نمود.

مدیرکل دفتر خدمات ثبتی غیردولتی سازمان ثبت احوال کشور نیز با بیان اینکه یکی از فاکتورهای دولت خوب، مشارکت با بخش خصوصی است گفت: ثبت احوال نیز به واسطه خدماتی که واگذار کرده یک مشارکت اجتماعی ایجاد کرده است.

حمید شجاعی تصریح کرد: اگر ما خدمتی را واگذار می کنیم بایستی سیاستهای عمومی دولت را در پیش بگیریم و در این چهارچوب حرکت کنیم و سلیقه گرا نباشیم تا کارآمدی بیشتری حاصل شود.

همچنین ایرجی معاون مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان با ارائه گزارشی مبسوط به فرآیند دو مرحله ای ارزیابی عملکرد سالیانه ادارات کل پرداخت و با بیان اینکه خود اظهاری و ارزیابی کنترلی ، نشان می دهد تفاوت دستگاهها در انجام وظایفشان اندک بوده و در مجموع وضعیت مطلوبی در این مورد وجود دارد ،اسامی استانهای برتر را در انجام تکلیف سازمانی و برنامه های اجرائی تعهد شده اعلام کرد.

در بخش دوم همایش که بعد از ظهر برگزار شد ابتدا مدیران کل استانی به تفصیل به بیان دیدگاهها و مسائل مبتلا به حوزه های خدمتی خود پرداختند که به موارد مطروحه از سوی مسئولین ذیربط پاسخهای لازم ارائه گردید.

رییس سازمان ثبت احوال کشور در جمع بندی بر بهره برداری از کارت هوشمند ملی در سالجاری تاکید کرد و گفت: اگر بهره برداری از کارت در اولویت قرار گیرد کل پروژه سریعتر به اتمام خواهد رسید.

حمید درخشان نیا در ادامه در خصوص بحث اسناد هویتی، ایرانیان خارج از کشور، جشنواره شهید رجایی و تکمیل اطلاعات سببی و نسبی پایگاه اطلاعات جمعیت سازمان مطالبی را بیان کرد.

وی همچنین بر پیگیری و تعیین تکلیف وضعیت فاقدین ورقه، مشکوک التابعین و ممنوع الخدمات در 8 استان کشور که بیشترین درگیری با این موضوع را دارند تاکید کرد چرا که زندگی این افراد بدون هویت معنایی ندارد.

معاون وزیر کشور تکریم ارباب رجوع، میز خدمت، تسریع در امور مراجعان، سرعت، دقت و رعایت قوانین، احترام به مردم، پرورش نیرو و کادرسازی، جلسات سرکشی به خانواده شهدا، رصد منظم اجرایی دقیق برنامه، صرفه جویی، نظارت بر کار دفاتر پیشخوان دولت و مشارکت در حذف کپی مدارک هویتی را خواستار شد.

درخشان نیا با تشکر از مدیرکل مرکز آموزش و پژوهش سازمان گفت: پژوهش اصلاح قانون ثبت احوال در دست اقدام است و تا کنون 36هزار صفحه جمع آوری شده که در حال مطالعه می باشد و در شهریور ماه خبر خوبی خواهیم داشت.

وی سرانه آموزش کارکنان را 60 ساعت برای هر نفر بیان کرد و گفت: دوره های آموزش استانی بایستی به صورت حضوری برگزار شود تا تاثیر گذارتر باشد.

رییس سازمان ثبت احوال کشور همچنین اجرای آموزش حقوق شهروندی و گزارش برگزاری دوره ها در داشبورد مدیریتی وزارت کشور را نیز خواستار شد.

در پایان همایش، نتیجه ارزیابی عملکرد ادارات کل استانها در سال 96 اعلام شد که بر این اساس استانهای خراسان جنوبی به عنوان رتبه اول، گیلان و گلستان مشترکا رتبه دوم و آذربایجان غربی به عنوان رتبه سوم معرفی شدند و لوح تقدیری توسط رییس سازمان به مدیران کل مربوطه اهدا شد.
نظرات کاربران
نظر شما
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران :
لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی :