تاریخ انتشار: 1397/08/26         ساعت 22:56:24     گروه خبری ستادی

دومین همایش یک روزه مدیران کل حوزه ستادی و استانی سازمان ثبت احوال در سال جاری با هدف بیان اهداف و ماموریتهای معاونت ها و بحث پیرامون استانی کردن بودجه برگزار شد.

به گزارش دفتر روابط عمومی و همکاری های بین الملل، رییس سازمان ثبت احوال کشور ضمن تشکر از مدیران کل استانها بابت تلاش جهت به ثمر رساندن برنامه های تدوین شده و تبریک ایام ولادت پیامبر اکرم(ص) گفت: امیدوارم وجود شریف حضرت ختمی مرتبت ان شاءالله روی همه ما اثرگذار باشد و خداوند توفیق دهد ایشان اسوه ی ما در عمل باشد و جزو  پیروان واقعی آن حضرت باشیم.

معاون امور اسناد هویتی سازمان با بیان اینکه اگر سند ولادت و وفات را درست تنظیم کنیم در مراحل بعدی شاهد مشکل نخواهیم بود در خصوص وقایع حیاتی چهارگانه که محوریترین وظایف سازمان را در بر می گیرد مطالبی را بیان کرد.

سیف الله ابوترابی در خصوص استفاده از سند مفقودی، عواقب ناشی از عدم ثبت فوت و ولادت در مهلت قانونی، برگزاری جلسات شورای هماهنگی ثبت احوال و استفاده از این ظرفیت، ثبت به موقع ازدواج و طلاق در ظهر سند و نظارت بر فرآیند درخواست تغییر نام و نام خانوادگی مطالبی را عنوان کرد.

وی همچنین توضیحات مبسوطی در زمینه ی صدور شناسنامه برای المثنی پنجم به بعد، نظارت بر کدکاربری، آموزش EQC به صورت ویدیو کنفرانس، جلوگیری از جعل اسناد، ارائه خدمات ثبت احوال به سازمانهای دیگر همراه با امضاء تفاهم نامه و نیز بانک اطلاعاتی نام خانوادگی بیان کرد.

در ادامه معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان نیز با اشاره به اینکه در برنامه چهارم توسعه بحث دولت الکترونیک آغاز شد گفت: ثبت احوال از سه دهه ی قبل با استقرار پایگاه اطلاعات جمعیت سازمان زیرساختهای دولت الکترونیک را آغاز کرد.

حمید پارسایی اظهار کرد: تصدیق هویت زیربنای دولت الکترونیک است و نقش سازمان به عنوان تصدیق کننده هویت افراد حقیقی در دولت الکترونیک شأن بسیار بالایی دارد. ثبت احوال از سال 78 ارائه خدمات در فضای مجازی را آغاز کرده است.

وی تصریح کرد: سامانه از سال 78 به بعد بسیار توسعه پیدا کرده است به طوری که در حال حاضر بیش از 120 دستگاه به این پایگاه متصل هستند و اطلاعات برخط دریافت می کنند.

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان با اشاره به استعلام و حذف کپی اسناد، صدور کارت هوشمند ملی و بهره برداری از آن و امضاء دیجیتال که از دستاوردهای ثبت احوال است تاکید کرد: این سه مرحله لازمه تحقق دولت الکترونیک هستند.

پارسایی همچنین به ثبت تغییر نشانی و اعلام جمعیت به صورت لحظه ای که از اوایل سالجاری به سازمان ابلاغ شده است اشاره کرد و افزود: سازمان ثبت احوال متولی این امر است و افراد بایستی تغییر نشانی خود را اعلام کنند و دستگاه ها موظف هستند خدمات خود را مبنی بر نشانی ثبت شده در ثبت احوال ارائه دهند.

وی تصریح کرد: با این مهم، ضرورت شمارش نفوس از بین خواهد رفت و می توان اندازه جمعیت را به صورت لحظه ای محاسبه و اعلام کرد.

در ادامه نشست معاون برنامه ریزی، مدیریت و توسعه منابع سازمان با بیان اینکه مبنای ما بر شفافیت بودجه است گفت: خود را موظف می دانیم در این زمینه به صورت کامل به استانها پاسخ و توضیح دهیم.

ناصر صامعی تاکید کرد: در سازمان هیچ مسئول و مدیری منتی بر کسی ندارد و هر کاری که انجام می شود از روی وظیفه است.

در ادامه محمد رضا فخاریه مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری سازمان در خصوص شاخص توزیع اعتبارات استانها در سال 97، مقایسه اعتبارات سالهای 96 و 97 و محاسن و معایب متمرکز و غیرمتمرکز کردن اعتبارات هزینه ای در سال 97 توضیحات جامعی را بیان کرد.

سپس مدیران کل استانی به طرح موضوعات و دغدغه های خود پرداختند و سوالات ایشان با ارائه پاسخ های مرتبط از سوی مدیران ستادی در حوزه های مختلف همراه شد.

در این نشست با توجه به گزارش ارائه شده توسط رضا ایرجی معاون دفتر ارزیابی عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات، 16 اداره کل استانی که در ابعاد شاخص های عمومی و اختصاصی موضوع جشنواره شهید رجایی سال 1396 حائز رتبه های برتر شده بودند به شرح زیر معرفی شدند:

عمومی و اختصاصی: استانهای البرز، چهارمحال و بختیاری، کرمان، گیلان، مازندارن و یزد

در شاخص های عمومی: استانهای فارس و لرستان

در شاخص های اختصاصی: استانهای ایلام، خراسان رضوی، خوزستان، سمنان، قزوین

در محور اقدامات برجسته: استانهای خراسان جنوبی در زمینه کارت هوشمند ملی، استان خراسان شمالی در زمینه استقرار میز خدمت و استان هرمزگان در زمینه حقوق شهروندی

همچنین استانهای آذربایجان غربی، بوشهر، قم، گلستان، مرکزی، همدان و سیستان و بلوچستان نیز رتبه های دوم و بعدی را در مجموع شاخص های عمومی و اختصاصی نیز کسب کرده اند.

در زمینه گزارش بازرسین سلامت اداری موضوع ماده 91 قانون مدیریت خدمات کشوری نیز استانهای البرز، بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، زنجان، فارس، قزوین، کردستان، کرمان، گیلان و لرستان به عنوان استان های موفق از لحاظ کمی و کیفی در ارسال گزارش معرفی شدند.

در پایان همایش رییس سازمان ثبت احوال کشور ضمن جمع بندی موضوعات مطروحه در زمینه استانی شدن بودجه، رعایت صرفه جویی و توجه و نظارت بر نیروی انسانی که مقوله ای بسیار مهم است مطالبی را بیان کرد.

حمید درخشان نیا همچنین به ثبت به موقع وقایع حیاتی چهارگانه و حصول پوشش 100 درصدی در این مورد اشاره کرد و در خصوص آثار حقوقی و سوء استفاده هایی که از عدم ثبت به موقع وقایع ولادت و وفات به وجود می آید توضیحاتی را بیان داشت.

وی با تاکید به اهمیت مطلب فوق از مدیران کل خواست این مسئله را جدی بگیرند چراکه اتقان اسناد هویتی مردم اعتبار ماست.

رییس سازمان ثبت احوال کشور همچنین بر نظارت و بازرسی بر دفاتر پیشخوان، برگزاری جلسات شورای هماهنگی ثبت احوال و ارتباط گرفتن با فرمانداران و نیز افزایش ایستگاه های سیار جهت رفاه حال سالمندان، معلولین و جانبازان تاکید کرد.

درخشان نیا با اشاره به اینکه تولید و انتشار آمارهای جمعیتی و مهاجرت یکی از ماموریتهای این سازمان است گفت: با اجرایی کردن مصوبه شورای عالی فناوری اطلاعات مبنی بر ثبت نشانی و تغییر کدپستی، آمارهای مهاجرت به صورت لحظه به لحظه و بسیار دقیق به دست خواهد آمد.

وی همچین در خصوص ارتباط با دستگاه های دیگر و ارائه خدمات به آنها، کارت هوشمند ملی برای ایرانیان خارج از کشور و بهره برداری از آن، حذف کپی اسناد هویتی و آموزش و پژوهش به صورت مجازی و حضوری مطالبی را عنوان کرد.

رییس سازمان ثبت احوال کشور ضمنا خواستار ارتباط تنگاتنگ روابط عمومی با مردم و اصحاب رسانه شد و تاکید کرد: روابط عمومی با این فعالیت و دریافت نقطه نظرات از مردم و پیدا کردن مشکلات و انعکاس آن به سازمان می تواند کمک مهم و موثری در تکریم ارباب رجوع و برطرف کردن این مسائل باشد.

 
 
تصاویر مرتبط
نظرات کاربران
نظر شما
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران :
لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی :