سازمان ثبت احوال کشور

شعار سال
حلم

بسمه تعالی

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:

خدایا مرا به سبب علم بی نیاز کن و به صفت حلم زینتم ده "

                                                                                                                           کنز العمال ج 2 ص 185

   "حلم" یعنی خودداری نفس از هیجان و برآشفتگی و خشم  و جمع آن "اَحلام" است از مشتقات این واژه، حلیم می‌باشد به معنی بردبار و صفتی است که هم در ارتباط با خدا تفسیر می‌شود و هم در ارتباط با انسان،در ارتباط با خدا؛ حلم از صفات سلبی خداوند است (تنزیه خدا از شتاب و پریشانی) و در ارتباط با انسان؛ حلم یکی از خصلت‌های نیکوی بندگان است.

  حلیم یکی از اسماء خداوند است که به همراه اسماء و صفات دیگر، 11 بار در قرآن آمده (6 بار با اسم غفور، 3 بار با اسم علیم، یک بار با شکّور و یک بار با غنی) این صفت 4 بار هم درباره حضرت ابراهیم و اسماعیل و شعیب در قرآن تکرار شده است.

 از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله روایت است که فرمودند :

" سه چیز است که هرکس یکی از آنها را نداشته باشد هیچ عملی برای او سودی نخواهد داشت:

اول: تقوایی که او را از گناهان باز دارد.

دوم: حلمی که به آن زبان سفها را کوتاه نماید.

سوم: اخلاق نیکی که در میان مردم زندگی کند"

احیاء العلوم ج 3 ص 153

از امام صادق علیه السلام روایت است که فرمودند: " چون میان دو نفر نزاعی واقع شود دو ملک نازل می شوند و به هر کدام که بی خردی و سفاهت می کند می گویند، گفتی و گفتی و خود سزاواری به آنچه که گفتی و جزای آن به تو خواهد رسید. و به آن یک که حلم ورزیده گویند حلم ورزیدی و صبر کردی نزدیک باشد آن زمانی که خداوند متعال تو را بیامرزد اگر حلم خود را به انجام برسانی"

کافی ج2 ص 112

حلم مذموم:

   اگر حلم سبب جرأت و جسارت جاهلان متعصب گردد و بر فشار و فساد و عصیان ایشان بیافزاید در اینجا حلم پسندیده نیست، اگر به زیان جامعه و مکتب انسان تمام شود باز هم غلط است.

 از حضرت علی (ع) نقل شده است:

اذا کَانَ الحِلمُ مَفسَدَةً کَانَ العَفوُ مَعجَزَة ً

آنجا که بردباری تباهی آورد، گذشت و عفو نشان‌گر ناتوانی است»

                                                                                                                میزان الحکمه، پیشینه، ص 1294

 آثار حلم:

   برخی از مهمترین آثار عفو و گذشت و حلم و بردباری را از زبان حضرت رسول (ص) بیان می‌کنیم:

 حاصل بردباری، آراسته شدن به خوبی‌ها، هم‌نشینی با نیکان، ارجمند شدن، عزیز گشتن،  رغبت به نیکی، نزدیک شدن بردبار به درجات عالی، گذشت، آرامش، تأنی، احسان و خاموشی می­باشد

                                                                                              میزان الحکمه، ص 1291 – 1290

                                                                                                                    و من الله التوفیق و علیه التکلان

سال    
ماه
روز      
منطقه 
select
اذان صبح 05:08:39
طلوع خورشید 06:34:22
اذان ظهر 12:02:22
غروب خورشید 17:29:53
اذان مغرب 17:47:26
نیمه شب شرعی 23:17:22