سازمان ثبت احوال کشور

شعار سال
عاقبت بخيري
   

بسم الله الرحمن الرحیم

 

قال السجاد  علیه السلام :"یَا ابْنَ آدَم، إ نَّکَ لا تَزالُ بَخَیْرٍ ما دامَ لَکَ واعِظٌ مِنْ نَفْسِکَ، وَ ما کانَتِ الْمُحاسَبَةُ مِنْ ‏هَمِّکَ، وَ ما کانَ الْخَوْفُ لَکَ شِعارا.

ای فرزند آدم، همیشه در عافیت و خیر خواهی بود  مادامی که از درون خود پند دهنده‌ای داشته باشی و محاسبه‌(نفس) از کارهای مهمّت باشد و ترس از (عاقبت امور( سرلوحه‌ات گردد.

‏ بحارالا نوار: ج 67، ص 64، ح 5.

انسان برای عاقبت به خیری خویش باید عاقبت اندیش باشد. اندیشه در امر آخرت باعث هدایت بشر از انحرافات احتمالی موجود در مسیرعبودیت و بندگی است، همان انحرافاتی که به وسیله شیطان مدیریت شده و سرانجام انسان را به هلاکت می کشاند.

نقل است که حضرت عیسی علیه السلام به حواریون فرمودند: مردم می گویند دوام ساختمان به زیر بنای آن است. عرض کردند: شما چه می فرمایید؟

فرمودند: من می گویم و گفته ام که اساس کار،آخرین سنگی است که بنا در ساختمان می گذارد.

سفینه البحار ج2 ص209

حضرت با این بیان خویش به حواریون فرمودند که انسان باید عاقبت اندیش باشد. بسیاری هستند که در خط راست حرکت می کنند ولی عاقبت به شر می شونند مانند زبیر در جنگ جمل و بسیاری دیگر هستند در مسیر باطل گام بر می دارند اما به واسطه تفکر و اندیشه و وجود عاملی پند دهنده از درون عاقبت به خیر می شوند مانند سعد بن حارث و برادرش ابوالمحتوف بن حارث بن سلمه همدانی که از سپاه خوارج و دشمنان امام حسین علیه السلام بودند و در جریان کربلا هر دو سپاه عمر بن سعد را همراهی می کردند. این دو پس از شهادت اصحاب امام حسین علیه السلام شنیدند که آن حضرت از مردم یاری می طلبد و می فرماید:

هل من ناصرٍ ینصرنی......

این ندا این دو برادر را منقلب کرده و آن دو در آخرین لحظات راه بهشت را برگزیده و با سرعت به حضور امام شرفیاب می شوند و پس از مدتی جنگیدن به شهادت می رسند.

فرسان الهیجاءج 1ص 127

یقینا آنچه باعث نجات این دو برادر شد وجود موعظه کننده ی از درون خودشان بود که آنان را دعوت به یاری امام نمود. این اولین عامل برای عاقبت به خیری است.امام سجاد علیه السلام به عاملی دیگر برای عاقبت به خیری اشاره می فرمایند و آن عامل محاسبه عمل است.

امام صادق‏علیه‏السلام در روایتی ‏به این جندب مى‏فرمایند: «یاابن جندب، حق على کل مسلم یعرفنا ان یعرض عمله فی کل یوم و لیلة على نفسه فیکون محاسب نفسه، فان راى حسنة استزاد منها و ان راى سیئة استغفر منها لئلا یخزى یوم القیمة‏»اى پسر جندب، بر هر مسلمانى که ما را مى‏شناسد، لازم است که در هر روز و شب، اعمالش را بر خود عرضه بدارد و از نفس خود حساب بکشد; اگر کار خوبى در آنها یافت، بر آن بیفزاید و اگر کار زشتى یافت، طلب بخشایش نماید تا در قیامت دچار رسوایى نگردد.

محمدباقرمجلسى،بحارالانوار، ج‏۷۸،ص‏۲۷۹

قرآن کریم داستان دو برادرى را نقل مى‏کند که یکى از آنها بى‏بند و بار بود و دراموالش، حساب و کتابى نداشت. برادرش هر قدر به او سفارش مى‏کرد که مراقب اعمال و کردار خود باشد، مى‏گفت: «ما اظن الساعة قائمة و لئن رددت الى ربی لاجدن خیرا منها منقلبا»(کهف:۳۶) تصور نمى‏کنم قیامتى برپا شود و اگر به فرض من به سوى خداى خود باز گردم، در آن جهان نیز از این دنیا منزلى بهتر خواهم یافت. قرآن با اشاره به این داستان، مى‏خواهد بگوید: چنین اعتقادى به معاد فایده‏اى ندارد; زیرا رکن اساسى اعتقاد به معاد، اعتقاد به حساب است. ما همه در آن جهان زنده مى‏شویم تا نتیجه اعمالمان را ببینیم، و گرنه صرف اعتقاد به زنده شدن کارآیى ندارد. لازمه این‏چنین اعتقادى هم توجه به عاقبت کار از همین دنیاست. بنابراین،درروایتى پیامبرصلى الله علیه وآله مى‏فرمایند: «حاسبوا انفسکم قبل ان تحاسبوا»پیش از آنکه به حساب شما برسند، خود را مورد محاسبه قرار دهید.

ومن الله التوفیق و علیه التکلان

سال    
ماه
روز      
منطقه 
select
اذان صبح 05:08:39
طلوع خورشید 06:34:22
اذان ظهر 12:02:22
غروب خورشید 17:29:53
اذان مغرب 17:47:26
نیمه شب شرعی 23:17:22