جمعه 4 خرداد 1397   
 
تاریخچه

پس از تصویب تاسیس اداره سجل احوال درسال 1304در تاریخ 1304.10.19 اداره سجل احوال در قم تاسیس و اولین سند سجلی به نام حاجی میرزا حسین خان سعیدی تنظیم و شناسنامه صادر گردید.
ثبت احوال شهرستان قم مدتی تابع استان تهران و استان مرکزی بوده واز سال 1375 که قم بعنوان یکی از استانهای کشور معرفی گردید به نام اداره کل ثبت احوال استان قم مستقلاً به ارائه خدمات سجلی مشغول می باشد.
شهرهای محلات و دلیجان و قسمتی از روستاهای ساوه سالها جزء توابع شهرستان قم بوده است. ثبت احوال قم از سال تاسیس تاکنون دارای 1171732 برگ سند سجلی می باشد.
اسناد بزرگانی همچون مراجع عظیم الشان مرحوم آیت اله مرعشی نجفی، مرحوم آیت الله مصلحی عراقی( اراکی)، مرحوم آیت الله طالقانی امام موسی صدر بنیان گذار مقاومت حزب الله لبنان ، مرحوم حاج سید احمد آقا خمینی فرزند امام راحل ، حاج شیخ عباس قمی مؤلف مفاتیح الجنان، شهید محمد حسین فهمیده یکی از شهدای عزیز و گرانقدر هشت سال دفاع مقدس همچون گوهری در اسناد اداره ثبت احوال قم می درخشد .
سازمان ثبت احوال کشور با قدمتی 89 ساله به عنوان سازمانی مردمی در رابطه با ثبت احوال شخصی آحاد مردم و حاکمیتی از حیث پاسداری از مرزهای هویتی و تابعیتی هموطنان نقش مهم و حساسی دارد. لذا واگذاری انجام امور آن به بخش خصوصی امکان ندارد.
ولیکن ازطریق IT در برخی از امور می توان از تعداد دفعات مراجعه متقاضی به اداره کم نمود.
موارد زیر را میتوان از طریق پایگاه اطلاع رسانی اداره کل ثبت احوال استان قم انجام داد که از مراجعه غیر ضروری شهروندان و اتلاف وقت جلوگیری میشود.
  • در خصوص تعویض شناسنامه متقاضی می تواند با مراجعه به سایت اداره کل ثبت احوال نسبت به تنظیم فرم درخواست اقدام نماید و مدارک مورد نیاز را به همراه فرم تکمیل شده به اداره ثبت احوال ارسال و از طریق همان سایت از زمان آماده شدن شناسنامه خود اطلاع یافته و جهت تحویل آن به اداره مراجعه نماید .
  • در خصوص عکس دار نمودن شناسنامه نیز متقاضی می تواند با مراجعه به سایت اداره کل ثبت احوال نسبت به تنظیم فرم درخواست اقدام نماید مدارک مورد نیاز را به همراه فرم تکمیل شده به اداره ثبت احوال ارسال و از طریق همان سایت از زمان آماده شدن شناسنامه خود اطلاع یافته و جهت تحویل آن به اداره مراجعه نماید .
  • در خصوص درخواست کارت شناسائی ملی با راه اندازی سامانه جدید صدور کارت شناسائی ملی توسط سازمان ثبت احوال کشور متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت و یا دفاتر پستی نسبت به تکمیل فرم مخصوص اقدام و کارت خود را در منزل تحویل بگیرند با راه اندازی این سیستم زمان صدور کارت بسیار کم می شود و متقاضان کارت خود را با احتساب زمان ارسال کارت از سازمان توسط پست ظرف مدت 15 روز تحویل خواهند گرفت .
  • در خصوص ثبت ولادت با اجرای برنامه نرم افزاری جمع آوری اطلاعات که در حال حاضر توسط اداره کل ثبت احوال و دانشگاه علوم پزشکی در حال بررسی می باشد . همچنین با اجرای طرح جمع آوری مدارک در زایشگاههای استان دیگر نیاز به مراجعه متقاضی به اداره نمی باشد. که انجام این امور همکاری دستگاههای مرتبط از جمله استانداری و اداره کل محترم پست استان را طلب می کند تا با تأمین هزینه ساخت نرم افزار توسط استانداری ودریافت هزینه ای کم توسط اداره پست در انجام این کار اداره ثبت احوال را یاری نمایند که با انجام آن استان می تواند در هر لحظه تعداد ولادتها و فوتها را در استان کنترل نموده و آمار بروز آن را جهت برنامه ریزی در اختیار داشته باشد .
  • در خصوص ثبت فوت در حال حاضر با همکاری سازمان بهشت معصومه ثبت فوت در آن مرکز انجام می گردد و دیگر نیاز به حضور بستگان متوفی در اداره ثبت احوال نمی باشد یکی از مشکلاتی که در ثبت فوت وجود دارد.گورستان بقیع می باشد که همکاری لازم را جهت اخذ و ارسال شناسنامه متوفی به سازمان بهشت معصومه را به خوبی انجام نمی دهد و لازم است به مسئولین مربوطه تذکر داده شود .