پنجشنبه 13 آذر 1399   
 
مدیریت محتوا

"دستورالعمل صدور گواهی شماره ملی "

1- مقدمه:

از آنجا که افرادی که کارت شناسائی خود را مفقود کرده اند و در نوبت دریافت کارت مجدد می باشند و همچنین افرادی که برای آنها کارت شناسائی صادر نشده است جهت انجام برخی از امور اداری، نیازمند ارائه شماره ملی به دستگاهها و سازمان های دولتی می باشند، دستورالعمل زیر جهت صدور گواهی موقت شماره ملی برای این قبیل اشخاص تا زمانی که کارت شناسائی آنان صادر گردد، تنظیم شده است.

2- هدف:

- ایجاد رویه یکسان در صدور گواهی شماره ملی.

- مدیریت و نظارت نظام مند بر صدورگواهی .

3- مستندات قانونی:

- ماده 35 قانون ثبت احوال

- قانون الزام اختصاص شماره ملی و کدپستی برای کلیه اتباع ایرانی

- جداول قانونی بودجه سنواتی کل کشور

4- تعاریف:

دراین دستورالعمل اصطلاحات و واژه ها با تعاریف زیر به کار می رود:

- گواهی : گواهی شماره ملی.

- سامانه استعلام : سامانه الکترونیکی احراز هویت.

- کارت شناسائی : کارت شناسائی ملی یا هوشمند.

5- دامنه کاربرد:

- ادارات کل ثبت احوال استان ها و کلیه ادارات ثبت احوال و اداره کل امورهویتی ایرانیان خارج از کشور.

6- مسئولیت اجرا:

- مسئولیت اجرای این دستورالعمل به عهده مدیران کل و مسئولیت نظارت بر حسن اجرای آن به عهده اداره کل اسناد هویتی سازمان می باشد.

7- تقاضاکنندگان:

- صاحب شناسنامه در صورت داشتن سن بالای 15 سال.

- پدر یا جد پدری جهت اشخاص زیر 18 سال.

- نماینده قراردادی یا قانونی (اعم از وکیل، قیم و ...).

- هر یک از وراث متوفی.

8- مدارک لازم:

- اصل یا تصویر شناسنامه صاحب سند.

- اصل شناسنامه و مدارک مثبت سمت متقاضی در صورتی که غیر از صاحب شناسنامه باشد.

- اصل یا تصویر گواهی وفات متوفی (در صورتی که متقاضی درخواست گواهی شماره ملی شخص متوفی را داشته باشد.

- رسید پرداخت تعرفه ارائه خدمت.


9- شرح اقدامات:

1-9- متقاضی به اداره ثبت احوال مراجعه و برابر نمونه ضمیمه، درخواست صدور گواهی می نماید.

2-9- در صورت ضرورت معاونت امور اسناد هویتی پس از انجام بررسی های لازم می تواند صدور گواهی شماره ملی را با رعایت موارد مرتبط در این دستورالعمل، به دفاتر پیشخوان خدمات دولت نیز واگذار نماید.

3-9- مسئول مربوط شناسنامه را از حیث اصالت بررسی نموده و اطلاعات مندرج در شناسنامه را با اطلاعات موجود در سامانه استعلام مطابقت می دهد.

4-9- چنانچه اطلاعات مندرج در شناسنامه با اطلاعات موجود در پایگاه مطابقت داشته باشد نسبت به صدور گواهی، با استفاده از کلید چاپ اطلاعات در سامانه، استعلام اقدام می نماید.

5-9- مسئول مربوط گواهی چاپ شده را پس از دریافت رسید هزینه پرداختی، مهر و امضاء نموده و تحویل متقاضی می دهد.

6-9- رئیس اداره موظف است فهرست شماره ملی افرادی که گواهی برای آنها صادر شده است را به همراه رسید های بانکی از مسئول مربوط دریافت و کنترل نماید.

7-9- مسئول مربوط در اداره کل ثبت احوال با استفاده از سامانه گزارش ها، تعداد گواهی های صادره را با آمار ارائه شده مطابقت و کنترل می نماید.

8-9- معاونت فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان موظف است طی یک ماه از ابلاغ این دستورالعمل امکان چاپ، محاسبه کارکرد و دسترسی کاربران به صورت مکانیزه را فراهم نماید./الف