سوالات متداول

پرسش های متداول در خصوص خدمات سازمان ثبت احوال

«سوالات عمومی»
1. مدارک شناسایی اینجانب گم شده است. جهت اطلاع از پیدا شدن آن به کجا مراجعه کنم؟
هموطن گرامی جهت اطلاع از مدارک مفقودی با مراجعه به پورتال سازمان ثبت احوال ، منوی عمودی سمت چپ، بخش پیوندها و سپس بخش مدارک پیدا شده و یا با وارد کردن آدرس زیر و سپس درج شماره ملی از وضعیت مدرک مورد نظر در سازمان ثبت احوال اطلاع و در صورت یافت نشدن مدرک مورد نظر به وب سایت پست جمهوری اسلامی مراجعه فرمایید.

https://www.sabteahval.ir/Default.aspx?tabid=418
 
2. ساعت کار سازمان ثبت احوال چگونه است؟
ساعت کار سازمان ثبت احوال شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8الی 16:15می باشد.
 
3. تلفن های تماس سازمان ثبت احوال
تلفن های روابط عمومی سازمان ثبت احوال 66742876و66710270
تلفن های دفتر ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات سازمان ثبت احوال کشور به شماره تلفن های 609027010 و60902354
تلفن های اداره کل خدمات ثبتی غیر دولتی جهت طرح مسایل دفتر پیشخوان ثبت احوال  60902633و 60902637

4. تعرفه خدمات سازمان ثبت احوال را در کجا می توان جستجو کرد؟
هموطن گرامی جهت مشاهده تعرفه خدمات سازمان ثبت احوال به منوی عمودی سمت راست صفحه وتعرفه خدمات سازمان ثبت احوال در سال 1395را مشاهده و یا به آدرس زیر مراجعه فرمایید.

https://www.sabteahval.ir/tab-14282.aspx

»سوالات کارت هوشمند ملی«
.5من در حال حاضر کارت ملی خود را دریافت نکرده یا کارت ملی موقت دارم، آیا می توانم برای دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کنم؟
بلی در صورتیکه واجد شرایط باشید با مراجعه به آدرس www.ncr.ir و تکمیل اطلاعات اقدام به ثبت نام کارت هوشمند ملی نمایید.

.6آیا با دریافت کارت هوشمند ملی، شماره ملی جدید برای من در نظر گرفته خواهد شد؟
خیر. شماره ملی هر فرد عددی منحصر به فرد و ثابت بوده که با تعویض کارت، تغییر نخواهد کرد.

.7شماره رهگیری خود را فراموش کرده ام. چگونه می توانم فرآیند ثبت نام خود را پیگیری نمایم؟
در صورت فراموشی کد رهگیری، با مراجعه به بخش "بازیابی کد رهگیری"در پورتال www.ncr.ir و وارد کردن شماره ملی و تاریخ تولد ، کد رهگیری خود را از طریق سیستم دریافت نموده و یا با شماره تلفن 66710270-021تماس حاصل فرمایید.
 
.8در هنگام ثبت نام، بخشی از اطلاعات را به اشتباه وارد کرده ام. آیا امکان تصحیح اطلاعات وجود دارد؟
در صورت درج اشتباه اطلاعات  از قبیل شماره ملی ، تاریخ تولد و سریال شناسنامه، در هنگام ثبت نام، با مراجعه به بخش "ویرایش ثبت نام قبلی" و وارد کردن شماره ملی و تاریخ تولد ، امکان ویرایش اطلاعات برای متقاضی وجود خواهد داشت. و در مورد اصلاح سایر اقلام اطلاعاتی درخواست بایستی در دفتر مربوطه ابطال شود تا امکان ویرایش مجدد فراهم گردد.

.9 در هنگام مراجعه به دفتر پیشخوان برای تکمیل ثبت نام و یا تحویل کارت چه مدارکی را باید همراه داشته باشم؟
ارائه اصل شناسنامه و رسید درخواست کارت هوشمند ملی ضروری می باشد.

.10در هنگام ثبت نام، تمامی اطلاعات را مطابق با مدارک هویتی خود-شناسنامه و کارت ملی- وارد کرده ام. پس از انجام پیش ثبت نام، برای رهگیری به وب سایت مراجعه و پیامی مبنی بر عدم مطابقت اطلاعات وارد شده با اطلاعات موجود در بانک اطلاعات هویتی ثبت احوال دریافت کرده ام. برای رفع این مشکل چه کاری باید انجام دهم؟
پس از اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده مطابق مدارک هویتی جهت بررسی و رفع مشکل با در دست داشتن مدارک هویتی و شماره پیگیری پیش ثبت نام به نزدیکترین اداره ثبت احوال مراجعه نمایید.

.11برای تکمیل ثبت نام در دفتر پیشخوان نوبت گیری کرده ام، اما به دلایلی موفق به حضور در دفتر در تاریخ مقرر نشدم. حال برای تکمیل ثبت نام چه کاری باید انجام دهم؟
در صورت عدم مراجعه به دفتر در تاریخ مقرر، شما تا 3روز مجاز به نوبت گیری دوباره نخواهید بود. پس از گذشت این مدت، شما دوباره مجاز به نوبت گیری در دفتر پیشخوان خواهید بود.

.12 کارت هوشمند ملی خود را گم کرده ام. برای دریافت کارت المثنی چه مراحلی را باید طی کنم؟
به نزدیکترین اداره ثبت احوال مراجعه نمایید.

.13هزینه صدور کارت هوشمند ملی چقدر است؟
هزینه هر قطعه کارت در سال 95مطابق تعرفه، 20000تومان بوده و در هنگام ثبت نام به صورت الکترونیکی دریافت و به حساب خزانه واریز می شود ، لازم به ذکر است این هزینه بدون احتساب تعرفه های دفاتر پیشخوان خدمات دولت و پست می باشد. هزینه تکمیل ثبت نام در دفاتر پیشخوان خدمات دولت وپست حداکثر 9000تومان و چنانچه تحویل کارت هم انجام دهند 2000تومان جداگانه دریافت می نمایند.

.14به دلایلی موفق به تکمیل فرآیند ثبت نام نشده و ثبت نام من ناتمام مانده است. آیا برای ادامه ثبت نام باید دوباره نوبت گیری کنم؟
چنانچه تکمیل ثبت نام شما ناتمام مانده و بیش از یک ماه از تاریخ مراجعه شما به دفتر گذشته باشد، باید دوباره از طریق پورتال www.ncr.ir اقدام به اخذ نوبت نمایید. در این شرایط، هنگام نوبت گیری دوباره، شما تنها مجاز به انتخاب همان دفتر پیشخوان خواهید بود.

.15آیا با دریافت کارت هوشمند ملی، کارت ملی کاغذی من باطل خواهد شد؟
بلی. کارت هوشمند ملی جایگزین کارت ملی کاغذی بوده و در زمان تحویل کارت هوشمند ملی، کارت کاغذی اخذ و ابطال خواهد شد.

.16جهت پیش ثبت نام کارت هوشمند ملی چه باید کرد؟
جهت پیش ثبت نام کارت هوشمند ملی به آدرس www.ncr.irمراجعه و اطلاعات فردی و خانوادگی موجود در فرم را ثبت و در صورت وجود نقص مجدداً در بخش ویرایش ثبت نام ، اقدام به ویرایش اطلاعات خود نمایید . پس از ثبت نهایی مراحل ثبت نام ، فیش مربوطه را بصورت الکترونیکی پرداخت و سپس اقدام به نوبت گیری جهت انجام مراحل بعدی نمایید.در صورت تکمیل مراحل و بروز خطا یا مشکل با شماره 66710270جهت راهنمایی تماس حاصل فرمایید.

»سوالات در خصوص تغییر نام و نام خانوادگی«
17. چه نام هایی قابل تغییر نمی باشد؟
برابر مقررات جاری اسامی و نام های معصومین نظیر: محمد، علی، حسن، حسین، فاطمه، زهرا غیر قابل تغییر می باشند.

.18انتخاب چه نام هایی ممنوع می باشد؟
مستند به قانون ممنوعیت به کار گیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه مصوب 1375/9/28و آیین نامه اجرایی آن مصوب 1378/2/19هیئت دولت، استفاده از اسامی بیگانه برای نامگذاری ممنوع می باشد.

.19در صورتی که نام مورد نظر در لیست نام های مورد تایید وجود نداشته باشد احراز مناسب بودن و یا نامناسب بودن آن با چه مرجعی است؟
.1براساس مصوبه شماره 1/578سال 1387شورای عالی ثبت احوال مرجع رسیدگی به نام های جدید و نوساخته کمیته مشورتی نام سازمان ثبت احوال مرکب از اساتید دانشگاه ها و اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی می باشد. جهت درخواست و پیشنهاد بررسی نام خود به سامانه انتخاب نام در بخش خدمات الکترونیکی پورتال سازمان ثبت احول در لینک زیر مراجعه و درخواست خود را به همراه اطلاعات تکمیلی از قبیل مشخصات شناسنامه ای پدر و مادر نوزاد مورد نظرثبت نموده و منتظر دریافت نظر کارشناسی از طریق تماس سازمان باشید
5939https://www.sabteahval.ir/Default.aspx?tabid=

.20چنانچه درخواست تغییر نام افراد مورد موافقت سازمان ثبت احوال قرار نگیرد به چه مرجعی باید مراجعه کرد؟
چنانچه درخواست تغییر نام افراد مورد موافقت سازمان ثبت احوال قرار نگیرد می باید مراتب کتباً به متقاضیان ابلاغ شود تا ایشان به مراجع قضایی مراجعه و درخواست تغییر نام خود را از آن مرجع با عنایت به مخالفت سازمان ثبت احوال بنمایند.

.21برای مشاهده ی مجموعه نام ها به کجا مراجعه کنیم؟
 
برای مشاهده نام ها همراه با معانی و آوا نگاری آنها می توانید در پورتال سازمان  به منوی فرهنگ نام و نام گزینی و سپس راهنمای نام گزینی مراجعه نمایید.

.22آیا پدر بدون تغییر نام خانوادگی خود، می تواند درخواست تغییر نام خانوادگی فرزندش را بنماید؟
برابر تبصره ماده 41قانون ثبت احوال نام خانوادگی فرزند همان نام خانوادگی پدر می باشد فلذا چنانچه نام خانوادگی پدری قابل تغییر باشد. ابتدا می بایستی پدر نسبت به تغییر نام خانوادگی خود اقدام و سپس بعد از تغییر نام خانوادگی نسبت به ارائه درخواست درخصوص فرزندان زیر 18سال خود عمل نماید.

.23آیا یک فرد چند بار می تواند نسبت به تغییر نام خانوادگی خود اقدام نماید؟
در صورت نامناسب بودن نام خانوادگی برابر بند 6دستورالعمل تغییر نام خانوادگی هر کس می تواند پس از رسیدن به سن قانونی  18سال تمام با رعایت مقررات از طریق انتخاب واژه بلامعارض یا با اخذ اجازه از دارنده حق تقدم برای یک بار تغییر دهد.

.24در چه مواردی می توان نسبت به حذف پیشوند یا پسوند نام خانوادگی اقدام نمود؟
در موارد ذیل اشخاص می توانند به شرط مناسب بودن بخش باقیمانده نسبت به حذف پیشوند یا پسوند نام خانوادگی خود اقدام نمایند:
الف. نام خانوادگی ترکیبی از یک واژه مناسب به همراه نام محل نامناسب باشد. مثل: کاظمی گوشلان.
ب. نام خانوادگی ترکیبی از یک واژه و نام یک ایل باشد. مثل: احمدی قشقایی.
ج. نام خانوادگی ترکیبی از یک واژه و نام یکی از مشاغل باشد. مثل: قاسمی چایچی.
د. نام خانوادگی ترکیبی از یک واژه و نام یکی از رنگ ها باشد. مثل: سبز علی پور.
هـ. نام خانوادگی ترکیبی از یک واژه و نام یک حیوان باشد. مثل: شیر محمدی.
و. نام خانوادگی ترکیبی از یک واژه و نام یک شیء باشد. مثل: احمدی آیینه.